VanuitjeZelf

PGB-Begeleiding, Advies en Communicatietraining.
Trainer NLP
Praktijk voor Kinder- en Jeugd therapie.
Inge J. Dijks.
Zicht 50
9932 BP Delfzijl
0623024484

geregistreerd bij de Nederlandse Federatie Gezondheidszorg.
registratienummer NFG: 58082116636


Psych-k logo

Over autisme

Kinderen met een stoornis in het autisme-spectrum (ASS) hebben meer moeilijkheden in het dagelijkse leven dan andere kinderen. Ze begrijpen de normale gang van zaken in een gezin vaak onvoldoende. Ze worden door de buitenwereld nogal eens  overvraagd en hebben daartegen geen passend verweer. Omgaan met vriendjes is lastiger waardoor ook het leren van het omgaan met andere kinderen onder druk komt te staan. Soms raken ze door emoties van anderen van slag. Sommige kinderen worden daardoor onzeker of weinig zelfstandig, andere kinderen worden boos en geloven dat iedereen tegen hen is; ze zoeken het zelf wel uit. Voor ouders betekent dat dat zij extra belast worden door de behoeften van hun kind. Door de autisme spectrum stoornis loopt het kind achterstand op in zijn ontwikkeling: extra aandacht is dan nodig om verder te komen.

Als je je leven deelt met iemand met een ASS dan zul je de ervaring hebben dat het contact met die persoon niet “lekker loopt”. Als persoon zonder autisme verwacht je dat contact  “wederkerig” is.  Je gaat er vanzelf van uit dat mensen en op je woorden reageren en op je onuitgesproken bedoeling erachter. Je knoopt  bijvoorbeeld een kletspraatje aan voor de gezelligheid en je verwacht dat de ander reageert op je onderwerp en op het achterliggende doel; delen van een gezellig moment.
Als je autisme hebt ontgaat je de bedoeling achter het praatje vaak. Je reageert dan alleen op de woorden die worden gezegd. Daar kunnen ouders (of partners) zonder autisme last van hebben.  Als je autisme hebt en je denkt dat je de juiste antwoorden op de gestelde vragen geeft kun je schrikken van de reacties van de ander; die verwacht meer van je dan dat juiste antwoord. (Maar wat? dat is een raadsel)

Zo ontstaat er op den duur een “communicatie storing”.
Mijn visie is dat  deze communicatiestoring niet het probleem is van de persoon met autisme maar dat die het probleem is van beide partijen. Beide mensen hebben baat bij een prettig verlopend contact, en beide mensen voelen zich naar als het niet prettig loopt.
Als je geen autisme hebt kun je geconfronteerd worden met het niet beantwoord worden van je goede bedoelingen; zoals je verlangen naar contact of van je uitreiken naar de ander.
Als je wel autisme hebt zul je ervaren dat andere mensen soms emotioneel of geprikkeld reageren, terwijl je je best doet om op de juiste manier te communiceren.

Piekergedachten kunnen je gaan dwars zitten als je contact met je kind niet wil vlotten.
Het kan zijn dat je gaat denken dat het aan jou ligt. Of je begint te geloven in: “hij kan wel, maar hij wil niet”  Zulke  gedachten maken dat je communicatie steeds minder vrij is.  Vaak is ‘de diagnose Autisme’ dan toch ook een vorm van opluchting; het kan je bevrijden van gedachten die pijn doen.

Mensen met autisme voelen spanning in communicatie haarfijn aan. Ze  hebben behoefte aan communicatie met zo weinig mogelijk spanning, dan kunnen ze het soepelst reageren. Een deel van die spanning rondom communicatie kun je wegnemen. Je kunt dat op allerlei manieren doen. Meer te weten te komen over het onderwerp autisme, stelt je in staat om je aan te passen aan de autitische denkwereld.
Ook kan het helpen als je op onderzoek gaat in jezelf: Hoe kan ik zo met mijn kind praten dat er geen spanning ontstaat?  Wat helpt is je eigen gedachten onderzoeken en je eigen onvervulde verlangens erkennen. Daardoor wordt je communicatie schoner, zonder onuitgesproken verwachtingen.

Met behulp van NLP inzichten en technieken kun je ontdekken hoe je het contact in jouw speciale situatie kunt ontspannen en verbeteren. Je kunt leren van de goede momenten tussen jou en de ander; NLP draait om het leren herkennen van patronen in denken en voelen bij jezelf en anderen. En NLP helpt om dat te veranderen wat je niet goed (meer) dient.

Mijn persoonlijk ervaring met het toepassen van NLP is dat het contact weer wordt vlot getrokken en dat er meer vertrouwen ontstaat. Met NLP leer je  zonder het gevoel van wederkerigheid toch te merken dat er wel degelijk betrokkenheid en relatie is met en van de gene met autisme.

Vooral in de puberteit is het belangrijk om je communicatie met je kind met autisme zo open mogelijk te hebben omdat je kind in die periode jou heel hard nodig heeft.  Hij  heeft  je nodig als gids in mensenland.

PDD NOS en Asperger zijn Autisme Spectrum Stoornissen.

Om meer informatie te vinden over wat autisme is, verwijs ik je hierbij naar de website van de Nederlandse Vereniging voor Autisme