VanuitjeZelf

PGB-Begeleiding, Advies en Communicatietraining.
Trainer NLP
Praktijk voor Kinder- en Jeugd therapie.
Inge J. Dijks.
Zicht 50
9932 BP Delfzijl
0623024484

geregistreerd bij de Nederlandse Federatie Gezondheidszorg.
registratienummer NFG: 58082116636


Psych-k logo

Hooggevoeligheid

Zoals sommige mensen een hogere intelligentie hebben dan anderen, zo zijn sommige mensen gevoeliger dan anderen. Hooggevoeligheid komt voor bij een kleine 20 % van de bevolking, en niet alleen bij mensen, maar ook bij dieren.

De term werd bekend door het werk en de boeken van mevrouw Elaine Aron.

De meeste mensen die hooggevoelig zijn en het nog niet weten krijgen al een schokje van herkenning als ze voor het eerst met het woord geconfronteerd worden.

Veel volwassenen die hooggevoelig zijn hebben jarenlang geleden onder het idee dat zij te moeilijk in het leven staan. Soms hebben ze in hun jeugd het verwijt gekregen dat ze overgevoelig zijn of dat ze altijd zo moeilijk doen.

Als HSP (Hoog Sensitief Persoon) kun je de ervaring hebben dat je graag onder de mensen wilt zijn, maar er ook uitgeput van raakt. Of dat je graag nieuwe ervaringen wilt opdoen, maar dat je daar langdurig van moet herstellen; je wordt er helemaal hyper van in je hoofd, raakt uit balans, of hebt het gevoel dat je jezelf helmaal kwijt bent.

HSP’s genieten van stilte en van alleen zijn, van afzondering: hun innerlijke wereld levert voldoende interessant materiaal op; daar kan geen televisieprogramma tegen op….

HSP is geen ziekte, maar gewoon een feit; zoals de kleur van je ogen vast staat, staat ook de gevoeligheid van je zenuwstelsel vast.

HSP is dan ook geen probleem; de omgeving en de hoeveelheid prikkels die bij deze tijd horen zijn het probleem. En het gemak waarmee de meerderheid van de mensen die prikkels kan hanteren, waardoor je kunt gaan twijfelen aan jezelf.

leven met hooggevoeligheid.

Wanneer je hooggevoelig bent is het de kunst om balans te vinden. Balans tussen je behoefte aan onder de mensen zijn, en je behoefte aan afzondering. Balans tussen denken, voelen en doen. Balans tussen diepgang en surfen.

Een belangrijke stap is acceptatie. Wanneer je accepteert dat jouw specifieke behoeftes bij jou horen, heb je je vertrekpunt helder. Dan kun je aan het roer gaan staan van je leven en jezelf geven wat nodig is om optimaal tot je recht te komen.

Je lichaam weet het al lang en ook je energie weet het; nu is het tijd voor rust en afzondering, of nu is het tijd om buiten te spelen. Dan kun je ook besluiten om de afzondering te doorbreken, omdat je weet dat een keuze voor comfortabel en veilig leven niet altijd nodig is. Je neemt dan de verantwoordelijkheid voor je eigen ontwikkeling, waarin plaats is voor en contact en afzondering.

Als je je op de kop laat zitten door je Ego, over wat je zou moeten kunnen, en moeten doen, kwel je jezelf, en zal je hooggevoeligheid vooral lastig zijn. Maar als je in staat bent om je lichaam en geest dat te geven wat nodig is, wordt hooggevoeligheid een feestje. Het diepe voelen kun je dan toelaten om je leven bijzonder rijk te maken, te genieten van schoonheid, stilte, beweging; want ieder moment heeft oneindige schoonheid in zich, die wacht om waargenomen te worden.

hooggevoelige kinderen.

Als je deze site bezoekt omdat je kind een diagnose Autisme (Spectrum Stoornis) heeft, is het wel interessant om eens te kijken of je kind naast ASS ook last heeft van zijn Hooggevoeligheid. Hooggevoeligheid komt namelijk evenveel voor bij deze kinderen. Voor hen is het leren omgaan met emoties en met prikkels uit de omgeving sowieso al moeilijk, en Hooggevoeligheid maakt het extra heftig. Soms kan het terugtrekken in een “autistische cocon” een oplossing zijn voor het vinden van die zo noodzakelijk afzondering. Dan zou het kunnen zijn dat je het onbegrepen gedrag van je kind gaat herwaarderen; als een passende oplossing om overprikkeling te voorkomen en ervan te herstellen.

Je kunt dan aanknopingspunten vinden om je kind te steunen en begeleiden op deze nog niet eerder onderkende behoeftes.